Home Espacio de reflexión Perquè la introducció de les TIC a l’escola pot ser traumàtica
formats

Perquè la introducció de les TIC a l’escola pot ser traumàtica

Un dia vam llegir que la innovació tecnològica s’havia exigit als mestres sense haver-los preparat abans. Aquesta podria ser la causa (o una de les causes) per les que sovint és tant traumàtica i lenta la incorporació de la tecnologia als centres educatius o en qualsevol organització.

Un article del blog Innovate on purpose (innovar a consciencia) ajuda a explicar l’exposat anteriorment: lligant els conceptes d’innovació i flux. Aquest últim té lloc quan les persones s’involucren en experiències per les que estan altament qualificades i s’ho agafen com un repte, tenen una àmplia experiència i un nivell alt de compromís.

 

Aquest gràfic (extret d’un llibre de Mihaly Csikszentmihalyi) ajuda a il·lustrar la teoria del flux: El flux s’assoleix quan el desafiament està al nivell de la capacitat, l’habilitat. Si la capacitat és massa alta sorgeix l’avorriment. Si el desafiament supera la capacitat de la persona, sorgeix l’ansietat i la frustració.

Durant anys s’ha buscat reduir la ineficiència i variabilitat de les organitzacions,  amb corrents teòriques sobre la gestió, qualitat, re-enginyeria de processos, redimensionament, subcontractació, etc.  Estem tant conscienciats, avesats a l’eficiència, que deixem de banda la innovació (encara que en parlem molt).

 

Com dèiem al començar, les organitzacions i/o centres educatius comencen en un punt molt baix (1) en l’eix capacitats/reptes (skills/challenges), quan a innovació.  Però de sobte la direcció exigeix als treballadors i/o docents que innovin de forma ràpida i exitosa, sense proporcionar-los els coneixements i les capacitats necessàries.  Aquesta demanda desafortunada situa (2) a l’equip en un estat d’ansietat i angoixa, que no va gens a favor del seu compromís pels nous objectius de l’organització.

 

Jeffrey Phillips (autor del blog) ens dona alguns dels ingredients per aconseguir ressituar-se en la zona del flux:

En primer lloc trobar les persones adequades i potencialment compromeses amb el propòsit. En l’àmbit educatiu seran aquells docents que no els hi fa por el canvi ni la incertesa, que en anteriors ocasions s’han mostrat interessats en mètodes no tant tradicionals i projectes més innovadors. No caiguem en l’error de seleccionar les persones que estan més lliures o que considerem més bones en la seva feina, en aquest cas segurament cal valorar més el temperament i l’obertura de ment.

Un cop tenim l’equip innovador, caldrà desenvolupar les seves habilitats i proporcionar-los mètodes i eines tangibles per començar a experimentar en projectes reals. És important també, oferir-los un espai de reflexió per avaluar el resultat dels seus projectes, veure què ha anat bé i què es podria millorar. Cal respectar el ritme del procés d’innovació i no accelerar-lo forçosament.

 

Seguint amb el gràfic, l’ideal és portar la situació en la zona de flux, on la innovació flueix per si mateixa. Perquè això passi cal proporcionar a l’equip els coneixements necessaris, que a més els generarà la motivació i el compromís òptims per assolir la innovació esperada.  E-studi som els més indicats per acompanyar-vos en aquest procés d’innovació, ajudant-vos a definir uns objectius i una estratègia i proporcionant al vostre equip les capacitats necessàries.

 

facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>