Home Buenas prácticas Prova Pilot – Aprendre amb Bee-bot
formats

Prova Pilot – Aprendre amb Bee-bot

capçalera

 

Just abans de finalitzar el curs vam organitzar una prova pilot de robòtica educativa a l’escola El Vapor de Terrassa. Com a trets identitaris,  es tracta d’una escola pública, relativament jove, només fa 6 anys que està en funcionament, fa gairebé 2 anys que han estrenat edifici i amb una visió molt renovada i actualitzada de l’educació i l’aprenentatge. Ofereix dues línies de les etapes d’infantil i primària, per tant cobreix les edats compreses entre els 3 i els 12 anys.

En els seu projecte educatiu té en compte elements com la incorporació de les noves tecnologies i una perspectiva educativa dels projectes de treball per l’assoliment de les competències bàsiques i l’atenció a la diversitat, entre d’altres.

Per tots aquests trets distintius ens va semblar un bon perfil de centre per dur a terme aquesta prova pilot.

Què ens proposàvem amb aquesta prova pilot?

Observar el comportament dels nens i nenes davant del robot havent-los plantejat un repte. També volíem veure de quina manera gestionaven el treball en grup, com assumien els rols i quines dinàmiques es generaven. Ens interessava sobretot plantejar la mateixa activitat a tres grups de nens i nenes, d’edats diferents, i veure si hi havia diferències de resposta en funció de l’edat.

En quin context vam plantejar l’activitat?

Vàrem decidir contextualitzar l’activitat en un marc ja conegut pels infants, que els motivés. Una manera fàcil d’aconseguir-ho era a través d’una pel·lícula àmpliament coneguda, l’escollida va ser “Buscant a Nemo”. Vam considerar que el fet de conèixer la història i els seus personatges, faria que es posessin en situació ràpidament.

Quin repte els hi vam proposar?

El repte que se’ls hi va proposar és que aconseguissin trobar a Nemo el més aviat possible. Durant el camí però, haurien d’aconseguir l’ajuda d’alguns personatges i evitar topar-se amb d’altres que els hi podien portar problemes. Això els obligaria a seguir un itinerari determinat fins a l’objectiu: el Nemo.

Assignació de rols per afavorir la participació de tots

Per afavorir una participació més o menys equilibrada de tots els membres del grup vam decidir atorgar-los un rol que comportava una tasca concreta:

Captura de pantalla 2013-06-28 a la(s) 13.11.54

Planificador de l’itinerari: Aquest és el que dirigeix l’estratègia a seguir per arribar a l’objectiu. Traça sobre el terreny el circuit a seguir fins a la meta.

 

 

 

 

 

Captura de pantalla 2013-06-28 a la(s) 13.12.03Interpretador de les direccions: Un cop decidit l’itinerari és important que algun dels membres aclareixi les direccions i els moviments que se’n deriven i que cal programar al robot.

 

 

Captura de pantalla 2013-06-28 a la(s) 13.12.12
Executor: Aquest membre té la responsabilitat de prémer els botons corresponents a les direccions interpretades.

 

 

 

 

Malgrat aquesta distinció de rols, sempre se’ls anima a ajudar el responsable en cada cas, a discutir i consensuar les decisions mitjançant un treball en grup.

 

Procediments

La idea inicial era escollir 3 grups de nens i nenes, cada grup format per 3 membres, de P3, P5 i Segon respectivament. D’aquesta manera cobríem tot el rang d’edats adequades per a utilitzar el robot Bee-bot. Malauradament, al final vam haver de prescindir dels alumnes de P3.

L’Activitat tindria una durada aproximada d’una hora i constaria bàsicament de 4 parts, destinant la major part del temps a que el grup desenvolupés l’activitat lliurement i amb el temps que requerís.

 

Exploració del Robot Es deixa el robot al grup sense explicar res, perquè el manipulin i descobreixin com va. 15 min.
Breu explicació instrumental Se’ls hi expliquen els diversos botons i el funcionament del robot 5 min.
Posada en context i plantejament del repte A través de un conte o una historia es posarà els nens i nenes en situació. S’assignaran rols i tasques a cada un dels membres. 10 min.
Desenvolupament del repte Es deixarà als nens i nenes que desenvolupin el repte lliurement amb l’acompanyament d’un monitor. 30 min aprox.

 

Un cop el grup assolia el repte se’ls lliurava una madalla a cada un dels participants, a mode d’agraïment per part del Nemo:

moltesgràcies

 

Conclusions de la prova pilot.

  • Tots els participants es mostren molt motivats pel robot.
  • Els alumnes de segon de primària comprenen una mica més ràpidament per a què serveixen els diversos botons del robot, després de deixar-los explorar el robot lliurement. El seu funcionament és prou simple i intuïtiu que fa que no sigui imprescindible fer-los una explicació instrumental del robot. Tot i així, als alumnes de P5 potser els ajuda una mica més a acabar d’entendre el seu funcionament.
  • En general es mostren força interesats i motivats per la història i el repte que se’ls hi planteja.
  • Els participants entenen perfectament els rols que se’ls hi assignen, tot i així els hi costa una mica respectar els rols dels seus companys, sobretot entre els de segon de primaria.
  • Durant el desenvolupament de l’activitat els alumnes de P5 requereixen una mica més l’ajuda del mestre però en general són bastant autònoms els 2 grups.
  • L’activitat ha potenciat molt el treball col·laboratiu entre els membres dels dos grups, afavorint la deliveració i l’autocorrecció entre els membres del grup.
  • A l’hora de desenvolupar el repte els participants de segon de primaria són una mica més capaços de programar el recorregut del Bee-bot amb seqüències llargues que el grup de P5.
  • Tots els alumnes estaven molt motivats en el desenvolupament del repte. Un cop assolit l’objectiu es mostren molt satisfets.

 

Per acabar, volem agraïr molt sincerament a l’Escola El Vapor de Terrassa per la seva generositat i, especialment a la seva Cap d’Estudis, Sandra Rodríguez, per la seva implicació en el projecte i entusiasme per la seva feina. Esperem que hagin trobat l’experiència tant profitosa com ho ha sigut per nosaltres.

 

facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather